Republic of Malaysia | International Campaigns Resources

Han2

Kampung Melayu Majidee vs Si Rambut Panjang

Subjek ini sangat terkesan sekali dalam minda saya sebagai manusia sebelah timur Asian. Ini disebabkan ungkapan ungkapan peribahasa yang biasa biasa*itu, sering digunakan. Banyak buku yang dah di tulis ter kait dengan pelbagai ungkapan yang menyodok kita ke*ter*ikutan. Contoh nya seperti…melayu mudah lupa, melayu belacan, melayu layu, melayu kampung, melayu indon, melayu pulau, melayu malas, dan banyak lagi. Gambar kan contohnya ..Melayu mudah lupa.. Hal ini sering menjadikan banyak orang biasa akan gunakan peribahasa seperti ini dalam kehidupan seharian demi …untuk perli orang. Di pendek kan, si pengguna menyalahkan satu kaum ke*semuanya iaitu “Melayu”..sebagai pelupa. Metode: Generalization. Sebenarnya si pengguna juga dari bangsa yang sama. Ramai juga yang pernah menggunakan peribahasa ini, dan setelah mereka mendapat ke*ber*hasilan dari yang dia lontarkan peribahasa itu tadi..konon nya orang lain itu si pelupa..dia? menghilangkan diri..atau dia? pergi dan tikam dari belakang?

Banyak yang tak tahu bahawa ada peribahasa yang diguna pakai oleh si bukan melayu seperti..1/saya tak cantik, macam muka monyet ..2/saya ada jumpa orang utan..3/saya cakap terus ke muka kamu..4/saya sibuk dan akan telefon semula..5/goreng pisang melayu..6/awak pandai uruskan hal ini..7/saya pun nak makan juga..8/ini bukan kedai saya, saya cuma bantu..9/mak kamu tak ajar hal rambut panjang..10/awak mengingatkan saya si mak saya tu perempuan..11/boleh tolong saya carikan dana 5 juta..12/datang sini dan tinggal di sini saya beri kamu uruskan semua gaji saya..13/saya suka kereta volkswagen antik..14/saya sedang hitung lantai mozek pecah depan tangga..15/hantu dah diri depan pintu..16/cakap ikut hidung..17/telinga kembang hati pecah..18/tunggu saya akan tulis email..19/makan lah banyak-banyak..20/bulan ni tak da duit sebab nak guna buat tambah rumah di belakang..Yang terakhir, ..”Kita teruskan perjuangan di jalanan saya bersama anda”..dan ..tambahan dari saya..”terus kan ber jalan men*dongak, ada orang mahu (*) kamu..”

Sedangkan.. Kita bukan hidup sendiri sendiri malah lebih memerlukan satu sama lain. Justeru, peribahasa, ungkapan dan ke*perli*an tidak setara dengan per*lakuan realiti..Pada taraf umur dan peringkat usia seseorang, aplikasi kata, kerja dan ingatan akan berbeza antara peringkat. Di mana?ada manusia melayu mudah lupa?..hey, melayu tidak bodoh..Tetapi, hanya kerana transisi umur menjadikan seseorang ber*ubah dan me*robah..langsung menjadi dewasa..dan serik ber*gaduh..Kita lihat nanti apakah azam akan terus sama men*jadi dan segar bogar dengan sesuatu hasrat dan cita cita seseorang yang berjiwa besar di mata masyarakat itu tadi, menjadi atau tidak ??..siapa Melayu mudah lupa..??..kamu yang lupa..

Dalam pencarian, terjelma keindahan..jiwa dan ke*sayang*ngan kepada sesuatu akan menjadikan kita lebih ber*azam ke arah yang di*mahu*kan. In English dia bilang passionate, itu ini dan sebagai nya.

Apabila anda tidak tahu..anda akan dipermainkan..Anda harus ingat..CONTOH NYA : Heran kita kenapa orang Asia susah nak dapat kerja di Eropah?..dan kenapa orang Eropah mudah dapat kerja di Asia?..Apakah kita dari suku yang kurang passionate..?

Jangan sampai ad aorang datang dan lontar peribahasa ini,

..mak kamu tak ajar?hal si rambut panjang?..

Add to Technorati Favorites

Leave a Comment »

No comments yet.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Create a free website or blog at WordPress.com.

%d bloggers like this: